Nauczyciele naszego regionu w latach 1944-1948
Gdy wegetujący nauczyciele zwrócili się do rodziców z apelem o dobrowolne opodatkowanie się w naturze (chleb, mleko, jarzyny) na rzecz szkoły, spotkali sie z zupełną obojętnością z ich strony. Wielu nauczycieli musiało więc dorabiać pracą w rzemiośle (krawiectwo), handlu, darciu pierza, pędzeniu samogonu, nawet wróżeniu z kart (jak to czyniła pewna nauczycielka w powiecie). Wielu nauczycieli nie mogło regularnie przychodzić na lekcje z powodu braku obuwia, inni mdleli w szkole z głodu i niedożywienia.
Estkowski. Portret żołnierza i ojca (I)
W czerwcu 2010 roku Rada Miejska w Tłuszczu przyznała Honorowe Obywatelstwo gminy podpułkownikowi Janowi Estkowskiemu – ostatniemu żyjącemu oficerowi Obwodu Armii Krajowej „Rajski Ptak” –...
Walka kolejarzy z Tłuszcza z niemieckim okupantem (V)
Koniec wojny i okupacji Jak już napisałem w poprzednim rozdziale flag biało – czerwonych już nie było na maszcie na stacji w Tłuszczu i na...
Walka kolejarzy z Tłuszcza z niemieckim okupantem (IV)
Akcja Burza W końcu czerwca kolejarze, ale też wszyscy mieszkańcy miasteczka zobaczyli coś zupełnie nieoczekiwanego. Niestety nie pamiętam dokładnej daty. Od Małkinii w stronę Warszawy...
Walka kolejarzy z Tłuszcza z niemieckim okupantem (III)
Ojciec W związku z tym, że już trochę napisałem o moim ojcu i jego udziale w Tłuszczu w walce z Niemcami wydaje się, że trzeba...
Walka kolejarzy z Tłuszcza z niemieckim okupantem (II)
Konspiracja Jednym z pierwszych działań komórki Polskiego Związku Powstańczego, a później przekształconej w Armię Krajową było rozpowszechnianie w zimie 1939/1940 r., tak wśród kolejarzy, jak...
Walka kolejarzy z Tłuszcza z niemieckim okupantem (I)
Dla Armii Krajowej stacja w Tłuszczu i organizacja A.K. tamtejszych kolejarzy miały poważną rolę praktyczną. Stała się punktem tranzytowym w komunikacji z rejonem Ostrołęki włączonym do Rzeszy. Kurierzy kursujący do tego rejonu lub z tego rejonu zatrzymywali się w Tłuszczu i korzystali z pomocy tutejszych kolejarzy. Nocowali ich w swoich domach i co najistotniejsze pomagali w przekraczaniu pociągami granicy między Wyszkowem a Ostrołęką. Bywało też tak, że niektórych z uwagi na ważne dokumenty – jakie wieźli – nawet eskortowali na tej trasie. Podobnie postępowali z wysokimi oficerami Armii Krajowej, którzy jechali tą trasą wykonując zadania powierzone im przez dowództwo A.K. Przejazd pociągiem pod opieką kolejarza był o wiele łatwiejszy i bezpieczniejszy.
Likwidacja getta w Tłuszczu
Osiemdziesiąt lat temu, 27 maja 1942 roku Niemcy przeprowadzili likwidację getta w Tłuszczu. Los setek tłuszczańskich Żydów został przypieczętowany... (więcej…)
Bobrze ogony, czyli najdawniejsze dzieje Tłuszcza
Skąd pochodzi nazwa Tłuściec? Co Tłuszcz ma wspólnego z długami rządzących? Kim byli bobrownicy? Kiedy Górki odebrano Tłuszczowi i przyłączono do Jasienicy? W tym filmie...
Cztery dni chwały. Tłuszcz ’44
W 1944 roku, mniej więcej w tym samym czasie, kiedy Warszawa ruszyła do Powstania, także w naszym rejonie żołnierze Armii Krajowej chwycili za broń i...
Pólko. Wielka historia małej miejscowości
Tym razem zapraszamy do niewielkiej miejscowości Pólko, leżącej nieopodal Tłuszcza. Kilku najstarszych mieszkańców podzieliło się z nami swoimi wspomnieniami i historiami sięgającymi jeszcze czasów przedwojennych....
O tłuszczańskiej kaflarni i filiżance Szymona Kobylińskiego
Jednym z charakterystycznych punktów na mapie Tłuszcza jest blisko już stuletni budynek dawnej kaflarni. Z miejscem tym wiąże się kilka ciekawych historii. Wyroby ceramiczne ze...
Wieża ciśnień w Tłuszczu
Oto czterdziesty odcinek naszego felietonu historycznego. Jego tematem jest symbol Tłuszcza - kolejowa wieża ciśnień. Na pewno warto wiedzieć nieco więcej o tym obiekcie, który...
Odzyskanie Niepodległości – powiat wołomiński
Na jesieni 1918 roku, po 123 latach niewoli, Polska odzyskała Niepodległość. Warto wiedzieć jak doszło do tego wydarzenia i co wtedy działo się na naszym...