Założenie i pierwsze lata huty “Wołomin” – rok 1905
Na początku 1904 roku Szlama Kon zakupił około 1,5 ha gruntów, położonych w południowo-wschodniej części Wołomina, w dobrach “Henryków i Wiktoryn”, w odległości około 300 […]
Na początku 1904 roku Szlama Kon zakupił około 1,5 ha gruntów, położonych w południowo-wschodniej części Wołomina, w dobrach “Henryków i Wiktoryn”, w odległości około 300 […]
Przejazd pierwszego pociągu po drodze żelaznej petersbursko-warszawskiej przez stację Tłuszcz miał miejsce 18 maja 1862 roku, a po 7 miesiącach, 15 grudnia 1862 r. otwarto […]
Stacja w Klembowie była pierwszą, która powstała pomiędzy Wołominem i Tłuszczem. Pierwsze informacje o próbie jej założenia pochodzą z 1900 roku, o czym donosi Kurier Warszawski: “W lesie (…) 3 wiorsty (od miejscowości – przyp. KB) Klembów jeszcze w roku bieżącym ma być otwarty przystanek pasażerski.” Przystanku prawdopodobnie nie udało się otworzyć, ponieważ “Kurier Warszawski” z lutego 1902 roku informuje co następuje: “na prośbę gminy Klembów do zarządu kolei petersburskiej o otwarcie przystanku pomiędzy stacjami Wołomin a Tłuszcz (…) zarząd kolei zawiadomił urząd gminny, że przystanek może być otworzony z warunkiem poniesienia wydatków przez gminę wspomnianą.
U progu Wojny Światowej Wstęp Jak zaznaczono we wcześniejszej części opracowania, u progu wojny światowej interesujące nas osady stacyjne były już ośrodkami wyróżniającymi się na […]
Geneza kolei warszawsko-petersburskiej i jej wpływ na rozwój miejscowości położonych przy tym szlaku komunikacyjnym, na obszarach należących obecnie do woj. warszawskiego i ostrołęckiego (do 1914 […]
Mieszkając w Zielonce, gm. Marki, odleglej tylko o 11 klm. od Warszawy, znanej już z opisów w pismach o “przepięknych” drogach i oświetleniu, jak również […]
Tragedja kolejowo-pasażerska, ukazująca się codziennie w tegorocznym sezonie letnim na przystanku kolei petersburskiej w Tłuszczu. OSOBY: Pan Hoerschelman, prezes teatrów warszawskich. Pan Kasperowicz, dygnitarz kolejowy. […]
Zarząd kolei warsz.-petersburskiej zawarł z obywatelem ziemskim, p. Bronisławem Krasuskim, ostateczną umowę co do użytkowania z przystanku Zielonki. Po włączeniu do rozkładu letniego stawania pociągów […]
Na teraz w obrębie Pragi, nie są jeszcze prowadzone roboty na gruncie; o 4 wiorsty dopiero od mostu, po prawej stronie traktu Radzymińskiego widzieć można takowe i te następnie spostrzedz się dają około wsi Ząbki (w pow. Warszawskim), wsi Wołumina, Kłębowa, Jasiennicy, Tłuszczu, Chrzęsna, miasta Jadowa, wsi Łochowa (położonych w pow. Stanisławowskim), wsi: Wielkiego, Kiełczewa, Prostyni (w pow. Siedleckim), wsi Małkini, miasta Czyżewa w pow. Ostrołęckim), wsi: Dąbrowy, Gąsówki (w pow. Łomżyńskim), zkąd też droga przeszedłszy granicę wchodzi do gubernji Grodzieńskiej, w bliskości miasta Suraza i następnie prowadzi do Białegostoku.