Poświęcenie fabryki rowerów Ormonde, rok 1929, Struga.

Fabryka rowerów “Ormonde” w Strudze pod Warszawą

Wielce pocieszającym objawem lat ostatnich jest wzrost zainteresowania się sportem u młodzieży, a nawet i dorosłych. Fakt ten nabiera pierwszorzędnego znaczenia, jeśli zważymy, jakie usługi i korzyści oddaje sport w rozwoju tężyzny fizycznej, tak potrzebnej młodemu pokoleniu, wychowanemu w ciężkich warunkach powojennych. Sport to ten potężny czynnik, który dać może społeczeństwu pokolenie silne, zdrowe fizycznie i duchowo.

Jedną z najbardziej popularnych gałęzi sportu jest niewątpliwie kolarstwo. Rower, zarówno w sporcie, jak i jako środek lokomocji nader praktyczny, jest niezwykłe cenny i pożyteczny. Równomiernie do wzrostu popularności roweru i zapotrzebowania nań idzie rozwój fabryk rowerów. Na szczęście wytwarzamy już w kraju oddawna rowery tak dobre, że skutecznie konkurują one z zagranicznymi i z łatwością wypierają je z naszego rynku. I to ma także dla przemysłu polskiego znaczenie niepoślednie.

Budynki fabryki rowerów Ormonde w Strudze, rok 1929.
Budynki fabryki rowerów Ormonde w Strudze, rok 1929.

Do rzędu najlepszych dziś marek rowerów należy chlubnie i oddawna znana marka “Ormonde”. Dzięki nieprzeciętnym zaletom, jakie cechują rowery “Ormonde”, zyskały one ogromne powodzenie i uznanie. Stały wzrost produkcji zmusił fabrykę “Ormonde” do przeniesienia się do nowego, znacznie większego pomieszczenia w Strudze. Dnia 18 b. m. odbyło się uroczyste poświęcenie nowej fabryki.  Tereny nowych zakładów obejmują około 200.000 łokci i położone są w pięknej okolicy wśród lasu. Budynki fabryczne czyste, doskonale wentylowane i higieniczne. Urządzenia techniczne najnowsze pozwalają na jaknajbardziej precyzyjne wykonanie rowerów.

Firma „Ormonde” iest jedyną w kraju, która dąży usilnie do uzyskania całkowitej samowystarczalności w produkcji rowerów, drogą używania surowców wyłącznie krajowego pochodzenia. Środkiem do tego celu jest ciągły nacisk na miejscowe huty, aby wyrabiały materjał do produkcji rowerów. Rowery „Ormonde” zostały zaszczytnie wyróżnione z pośród krajowych i zagranicznych, gdyż fabryka wyrabia seryjne rowery wojskowe dla armii polskiej.

Również podkreślić należy nowoczesny system sprzedaży i ułatwienia, jakie daje firma nabywcom rowerów, przez udzielanie długoterminowego kredytu. Zwłaszcza w obecnych trudnych warunkach ma to wielkie znaczenie.

Szybki rozwój fabryki oraz jakość rowerów, stawiają fabrykę „Ormonde” w rzędzie największych przedsiębiorstw tego typu; nietylko w kraju bowiem „Ormonde”’ dorównywa, a nawet przewyższa wiele przedsiębiorstw zagranicznych. Jak dalece wytrzymałe są rowery „Ormonde”, dowiodły najlepiej zeszło- i tegoroczne biegi dookoła Polski. Impreza tak wielka, jak Bieg dookoła Polski, jest egzaminem sprawności i siły nietylko u jeźdźca, ale także i maszyny, na której jedzie. Na dystansach tak wielkich, jak w tym, tak i ubiegłym roku. bo wynoszącym 3641 klm., zdarzały się odcinki drogi takie, że zda waćby się mogło niepodobieństwem, aby je można przejechać bez szwanku. I tu właśnie rowery „Ormonde” wykazały wszystkie swoje zalety, swoją odporność na najgorsze drogi, siłę, a przytem lekkość.

Zauważyć przytem należy, że zawodnicy, jadący na rowerach “Ormonde” odbyli oba biegi dookoła Polski, czyli łącznie 3641 klm. bez większych defektów i co najważniejsze, bez pomocy technicznej ze strony fabryki! Z zawodników tych wymienić należy 1) Tropaczyńskiego „Pogoń”, 2) Gronczewskiego Warszawskie ‘Towarzystwo Cyklistów (W. T. C.) Warszawa i 3) Śliwińskiego Antoniego W. T. C. — Warszawa.

Z wielkiego tego wyczynu widać, że firma „Ormonde” słusznie chlubić się może ze swej produkcji i całkowicie zasługuje na przodujące miejsce, jakie w przemyśle rowerowym zajmuje.

Rowery "Ormonde" przygotowane do wysyłki. Struga, rok 1929.
Rowery “Ormonde” przygotowane do wysyłki. Struga, rok 1929.

Zaletą fabryki jest i to także, że mimo świetne rezultaty, jakie już osiągnęła, stale ulepsza swą wytwórczość i system pracy, pragnąc dać odbiorcy produkt najlepszy, najtańszy i na dogodnych warunkach. Fabryka produkuje rowery wszelkich typów: szosowe, półszosowe. wyścigowe i półwyścigowe, dziecinne i t.p.

W nowej, rozszerzonej fabryce, produkcja będzie znacznie wzmożona, aby sprostać stałemu wzrostowi zapotrzebowania. Zwolennicy rowerów „Ormonde” mogą być pewni, że zawsze otrzymają produkt odpowiadający wszelkim wymaganiom. Zarząd i biura Firmy „Ormonde” mieszczą się, jak dawniej, przy ul. Jasnej Nr. 5 (gmach Filharmonii), gdzie również mieści się skład i sklep do sprzedaży detalicznej.

Przegląd Sportowy
R. 9, 1929, nr 52

Więcej tego autora:

+ There are no comments

Add yours

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.