Tło historyczne erekcji parafii
Charakterystyka historyczno-geograficzno-religijna Marek
Marki leżą w środkowej części Niziny Mazowieckiej charakteryzującej się stosunkowo małym zróżnicowaniem urzeźbienia terenu. Wysokości bezwzględne wahają się tu w granicach 60-150 m n.p.m., zaś formy ukształtowania terenu powstały przede wszystkim w wyniku procesów denudacyjnych i fluwialnych. Natomiast formy glacjalne zostały silnie zatarte przez kolejne zlodowacenia, które przeszły przez Nizinę Mazowiecką powodując, że w krajobrazie dominują płaskie równiny lub tarasy rzeczne, urozmaicone i nasycone występowaniem różnego rodzaju wydm1. Zarówno Marki jak i inne miejscowości leżące na Równinie Wołomińskiej cechuje obfitość występowania bardzo bogatych pokładów gliny, których miąższość sięga niekiedy kilkudziesięciu metrów2.
Charakter topograficzny Marek dobrze ilustruje Mapa Topograficzna Królestwa Polskiego z 1843 r3.
W Słowniku Geograficznym Królestwa Polskiego pod hasłem Marki czytamy: położenie tej wsi jest na równinie ponad błotami wśród gruntów piaszczystych lub czarnopopielastych i mało urodzajnych, otoczonych zewsząd lasami; łąki obszerne wzdłuż rzeki Dłuski4.
Najstarsze ślady osadnictwa z terenu Marek pochodzą z ósmego tysiąclecia przed narodzeniem Chrystusa, kiedy to tereny Mazowsza ostatecznie opuścił lodowiec i kiedy to została ukształtowana rzeźba tego terenu. W terminologii geologicznej okres ten nosi nazwę holocenu. Wówczas to pojawili się tu pierwsi ludzie. Żyli zapewne gromadnie, a myślistwo, łowiectwo, zbieractwo i rybołówstwo były głównymi sposobami zdobywania pożywienia. Ludzie ci pozostawili po sobie ślady swej bytności w postaci narzędzi i broni, przede wszystkim strzał do łuku wykonanych z krzemienia5. W czasie prac wykopaliskowych przeprowadzonych w 1979 r. natrafiono na ślady bytności ludności tzw. Kultury trzcinieckiej (1700 p.n.e. – 1300 p.n.e.) w postaci przede wszystkim kilkuset fragmentów naczyń zasobowych i kilku krzemiennych półsurowców6. Od tego okresu osadnictwo na terenie naszej miejscowości ma swoją kontynuację z większymi lub mniejszymi przerwami, aż do czasów pojawienia pierwszych źródeł pisanych o Markach, co przypada na koniec XVI w.
Najstarsze wzmianki pisane o Markach znajdujemy w Metrykach Koronnych z 1589 r. Znajduje się tam konsens królewski dla Jana i Wojciecha Markowiczów na posiadanie młyna przy rzece Długiej. Marki w końcu XVI przez cały wiek XVII i prawie cały XVIII były wioska królewską należącą najpierw do dóbr ostatnich Jagiellonów, później Wazów i Sasów7.
W aktach parafialnych kościoła na Kamionku znajdujemy wzmiankę, że w końcu XVI i przez cały wiek XVII, Marki wchodziły w skład parafii należącej do tego kościoła8.
W lustracjach województwa mazowieckiego z lat 1660-1661 znajdujemy taką oto informację: dzięsięcina po tej wsi (tj. Marek – przyp. autora) należy do kościoła kobylskiego9. Kościół na Kamionku oddalony był od Marek o około 10 km natomiast świątynia w Kobyłce o ok. 5 km. (oczywiście chodzi tu o kościół drewniany w Kobyłce, na którego fundamentach postawiono w połowie XVIII w. dzisiejszą murowaną klasycystyczna świątynię – przyp. autora).
W kwietniu 1602 r. król Polski Zygmunt III darowuje Ojcom Bernardynom wieś Grodzisk wraz ze znajdującym się tu drewnianym (modrzewiowym) kościółkiem, zbudowanym według legendy przez królową Bonę w 1543 r.10 Po wybudowaniu przez ojców Bernardynów ok. 1640 r murowanego kościoła na Pradze, pod wezwaniem Matki Boskiej Loretańskiej11 (dziś na ulicy Ratuszowej – przyp. Autora), kościółek w Grodzisku stał się jego filią. Według opinii miejscowych starych gospodarzy z Grodziska, kościółek modrzewiowy mocno spróchniały, rozebrano i pobudowano na jego miejsce nowy z drzewa sosnowego w 1862 r. 12
Tak więc kościółek w Grodzisku był świątynią lokowaną najbliżej Marek i być może, przynajmniej przez jakiś czas pełnił funkcję filii parafii praskiej i był kościołem parafialnym dla mieszkańców Marek. W każdym razie do chwili utworzenia samodzielnej parafii w Markach (październik 1917 r.) grodziski kościółek w XIX w. był dla mieszkańców Marek i okolicznych wiosek (Kątów Grodziskich, Drewnicy, Lewandowa, Siwek, Czerwonego Dworu i Pustelnika) kościołem parafialnym13. Tu też odprawiane były niedzielne nabożeństwa.
Jeśli idzie o przynależność parafialną mieszkańców Marek w końcu XVI i w XVII w., to mamy na ten temat sprzeczne informacje. W Archiwum Diecezji Płockiej znajdujemy bowiem wzmiankę o tym, że w XVII stuleciu do nowo utworzonej parafii praskiej na Kamionku należały m.in. wsie Marki, Pustelnik, Ząbki, Grodzisk14. Natomiast w lustracjach województwa mazowieckiego z lat 1660-1661 czytamy: lustracja po tej wsi (tj. Marek – R.K) należy do kościoła kobylskiego15. Ponieważ kościół na Kamionku oddalony był od Marek o ok. – jak już wspomniano wyżej – 10 kilometrów, a świątynia w Kobyłce o niespełna 5 km (chodzi o kościółek drewniany, na którego fundamentach postawiono w połowie XVIII w. murowaną klasycystyczną świątynię) należy uznać za najbardziej prawdopodobną wersję, że Marki należały do parafii w Kobyłce. Potwierdzeniem tego faktu jest również informacja zawarta w opracowaniu dotyczącym historii kościoła w Kobyłce16.
Zmiana przynależności parafialnej markowian miała miejsce w pierwszej połowie XVIII w., kiedy to decyzją ówczesnego Prymasa Polski Krzysztofa Antoniego Szembeka, który urząd ten sprawował w latach 1739-1748, Marki zostały wcielone do parafii Skaryszew na Pradze17. Potwierdzeniem tej informacji jest wzmianka w Słowniku Geograficznym Królestwa Polskiego, gdzie czytany „w 1827 r. wieś (tj. Marki – RK] należała do parafii Skaryszew”18.
- Por. Jerzy Kondracki, Geografia fizyczna Polski, 1978, s. 316.
- Por, tamże, s. 320.
- Aneks, załącznik nr 6.
- Por. Słownik Geograficzny Królestwa Polskiego, 1885. Tom VI, s. 123.
- Prahistoria ziem polskich, t.1, Warszawa 1975, s. 318-319; Aneks, załącznik nr 7, tablica nr 1.
- Z. Paciorek, Kultura trzciniecka na Mazowszu i Podlasiu, Warszawa 1984, s. 1-2, 22, 44; Aneks, załącznik nr 8, tablica nr 2.
- Por. AGAD, MK, s. 135, 480; Aneks, załącznik nr 9.
- B. Minkowski, P. Nitecki , Kamionek, Warszawa 1988, s. 47-49.
- A. Wawrzyńczyk, Lustracje woj. mazowieckiego, 1660-1661 r., Warszawa 1989, s.54
- Ks. Marian Stefanowski, Na marginesie katalogów Kościołów i Duchowieństwa Archidiecezji Warszawskiej na rok 1935; oraz APM. Aneks, załącznik nr 10, Akt nadania ziemi.
- Aneks, załącznik nr 11, fot. nr 1.
- APM, KP, s. 3.
- Por. tamże.
- ADP, KWI, 104n; oraz KW2, 154; oraz B. Mińkowski, Zarys dziejów parafii na Kamionku w Warszawie, Warszawa 1954, s. 117n.
- A. Wawrzyńczyk, Lustracje…. s. 54
- Ks. Marceli Weiss, Kościół Parafialny św. Trójcy w Kobyłce pod Warszawa, Kobyłka 1901 r., 4,
- J. Bartoszewicz , Kościoły Warszawskie Rzymsko-Katolickie opisane pod względem historycznym , 1855, 360 i n.
- Por. Słownik Geograficzny, dz. cyt., s. 123.
+ There are no comments
Add yours