Parafia św. Izydora w Markach (III)

budowa kosciola marki
budowa kosciola marki

Dnia 10 grudnia 1899 r., w drugą niedzielę adwentu odbyło się poświęcenie nowo wzniesionej świątyni murowanej w osadzie fabrycznej Marki, położonej przy trakcie radzymińskim. Nowo wznoszona staraniem i trudem miejscowego rządcy kościoła, ks. J. Dąbrowskiego, świątynia doprowadzona została już do tego stanu, iż przez czas żniwny dla wygody duchowej miejscowych parafian może już być w niej odprawiane nabożeństwo przynajmniej w dni niedzielne i świąteczne. To też w dniu oznaczonym odbyło się wprowadzenie tego czasowego nabożeństwa do kościoła mareckiego przez akt poświęcenia murów dokonany w delegacji Jego Arcypasterskiej Mości przez J. M. ks. kanonika Mioduszewskiego, proboszcza parafii ościennej Wieliszew.

Katastrofa na stacyi Tłuszcz

W chwilę potem rozległ się huk i trzask: parowóz pociągu towarowego wpadł na ostatnie wagony pociągu stojącego na stacyi. Siła uderzenia było tak wielka, że pociąg osobowy potoczył się przeszło o 40 sążni naprzód, pociąg zaś towarowy, posunąwszy się jeszcze o 12 sążni, wykoleił się i zatrzymał w odległości 32,7 sążnia od pociągu osobowego. Z lokomotywy pociągu towarowego spadły koła i komin, ważący około 1,700 funtów, cztery wagony od strony parowozu spiętrzyły się jeden na drugi i rozleciały prawie na kawałki. Następstwa wypadku dla pociągu osobowego były o wiele groźniejsze: dwa ostatnie wagony III kl, wtłoczyły się jeden w drugi, a wagon Nr 1115 połamany został doszczętnie na kawałki; trzy pary osi jego wraz z kołami leżały około parowozu towarowego w odległości kilkudziesięciu kroków od kadłuba. Pozostałe wagony były mniej uszkodzone. Tender i lokomotywa pociągu osobowego pozostały w całości.

100 rubli na stróża

Zarząd kolei warsz.-petersburskiej zawarł z obywatelem ziemskim, p. Bronisławem Krasuskim, ostateczną umowę co do użytkowania z przystanku Zielonki. Po włączeniu do rozkładu letniego stawania pociągów […]

Willa literacka

Zaledwie istnieć zaczęła nowa instytucya w roku bieżącym zawiązana pod nazwą „Kasy literatów i dziennikarzy w Warszawie,” a wnet ze strony społeczeństwa doznała serdecznego przyjęcia: […]

Nowa kolej podmiejska

Kurjer Codzienny R
Kurjer Codzienny R.35, nr 230 (21 sierpnia 1899)

Dowiadujemy się, że grono kapitalistów warszawskich powzięło zamiar zbudowania kolejki od stacyi Wołomin dr. żel. warsz. petersburskiej do Radzymina, w celu zaprowadzenia stałego ruchu pasażerskiego […]

Kolejka marecka

kurjer warszawski e
kurjer warszawski e

Na linji tej kolei czynne już są telefony. Stacja centralna telefonów jest urządzona w Drewnicy, gdzie jest “depo” kolei mareckiej. Telefon znajduje się i na każdym posterunku dróżniczym, skutkiem czego sygnalizacja może być bardzo dokładna. Tabor kolei składa się z 7 parowozów, z których trzy silniejsze mogą pociągnąć 20 wagonów ładownych (tara wagonu 100 pudów, ładunek 305) a cztery słabsze do pociągów, złożonych z 15 wagonów, oraz z 18 wagonów pasażerskich, z których 6 zimowych, podzielonych na dwie klasy, wreszcie z 18 wagonów towarowych. Z chwilą otwarcia ruchu do Radzymina tabor będzie powiększony.