Nad kolejką Markowsko-Radzymińską

Dla kilkudziesięciu tysięcy tych ludzi musiało zabraknąć miejsca po dawnych, znanych osadach letniczych, a co za tem idzie, musiały powstać nowe miejscowości. Krąg dawniejszy rozszerzył się i obecnie już niema prawie okolicy w promieniu 10 mil od Warszawy, gdzie nie znalazłoby się na letniem mieszkaniu jednej lub kilku rodzin z miasta. Jak te rodziny tam żyją, jakim kosztem okupują pobyt wśród lasów, pól i łąk, co, gdzie i jak uczyniono, ażeby przyciągnąć do siebie Warszawian — postaram się przedstawić bezstronnie, spełniając polecenie redakcyi, która wydelegowała mnie, celem przekonania się w najważniejszych miejscowościach podmiejskich o warunkach, wśród jakich przebywają letnicy warszawscy.

Kolejka marecka

Na linji tej kolei czynne już są telefony. Stacja centralna telefonów jest urządzona w Drewnicy, gdzie jest “depo” kolei mareckiej. Telefon znajduje się i na każdym posterunku dróżniczym, skutkiem czego sygnalizacja może być bardzo dokładna. Tabor kolei składa się z 7 parowozów, z których trzy silniejsze mogą pociągnąć 20 wagonów ładownych (tara wagonu 100 pudów, ładunek 305) a cztery słabsze do pociągów, złożonych z 15 wagonów, oraz z 18 wagonów pasażerskich, z których 6 zimowych, podzielonych na dwie klasy, wreszcie z 18 wagonów towarowych. Z chwilą otwarcia ruchu do Radzymina tabor będzie powiększony.

Pustelnik w sądzie

P. Małachowski oparł powództwo swoje na zasadach kontraktu kupna majątku Pustelnik ABC, stanowiącego cześć powyżej wspomnianych dóbr, dawni właściciele których obowiązali się nie odprzedawać na przyszłość pozostałych części dóbr pod zakładanie cegielni bez zezwolenia właściciela majątku Pustelnik ABC. Rygor ten został wniesiony i wykazu hipotecznego dóbr „Pustelnik”, następnie i do wykazów odseparowanych majątków, między innemi i do wykazu hypotecznego majątku Rościszewo.